Zeci de elevi din șase licee au participat, în ultimul an, la prima ediție a proiectului Keep in Touch – Peer to peer education. Această inițiativă, derulată de Asociația Zi de Bine, are ca obiectiv formarea, informarea, prevenirea și asigurarea sprijinului în domeniul sănătății mintale pentru tineri. Proiectul a fost conceput pe baza ideii că, după clasa a noua, adolescenții resping adesea autoritatea, iar informațiile despre sănătatea mintală sau prevenirea consumului de substanțe interzise sunt percepute mai favorabil dacă provin de la colegi.
La prima ediție a proiectului, 13 licee s-au înscris, dintre care au fost selectate șase, implicând în procesul educațional zeci de profesori, consilieri și elevi. Asociația care a dezvoltat acest proiect se pregătește acum pentru a doua ediție.
”Este unul dintre cele mai importante proiecte ale Asociației Zi de Bine, bazat pe conceptul de educație între egali. Acesta confirmă faptul că adolescenții preferă comunicarea cu colegii în loc de autoritate. Dacă îi întrebăm pe tineri la cine recurg în anumite situații dificile, răspunsul este, predominant, colegii. Aceasta este tendința lor; nu doresc relații bazate pe putere, iar pentru ei, autoritatea este văzută în mod traditional ca fiind părinții, profesorii și poliția,” a declarat Gabriela Gocan, coordonator de programe la Asociația Zi de Bine, în cadrul emisiunii Medika Antidrog de la Medika TV.
Ce implică proiectul
Proiectul a fost implementat în 140 de școli din 14 țări europene, modelul său fiind inspirat de un ghid elaborat de Națiunile Unite. Scopul principal este prevenirea consumului de substanțe interzise prin furnizarea de informații din partea colegilor, în loc de adulți considerați autoritate.
”Acesta nu este un program destinat liceelor cu probleme. Programul este destinat instituțiilor care sunt deja orientate spre prevenție. Există licee care au aplicat voluntar, având profesori deschiși la un tip de educație inovator în domeniul sănătății mintale. Tinerii aleși din aceste licee sunt instruiți să devină suport pentru colegii lor, oferindu-le acces la informații de prevenție și suport. Ei sunt pregătiți să devină mentori, sprijinind astfel dezvoltarea relațiilor interumane,” a adăugat Gabriela Gocan.
Prin această abordare, inițiativa urmărește să reducă stigma asociată cu sănătatea mintală și să încurajeze tinerii să se exprime liber în legătură cu problemele lor. De asemenea, proiectul facilitează schimbul de experiențe între adolescenți, promovând astfel un mediu educativ mai deschis și mai receptiv la nevoile lor.
Importanța educației între egali
Educația între egali este esențială în dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale tinerilor. Aceasta le oferă oportunitatea de a învăța unii de la alții și de a crea legături mai puternice în comunitățile lor. Prin împărtășirea experiențelor și cunoștințelor, liceenii pot contribui la construirea unui climat de încredere și sprijin.
În plus, educația între colegi promovează o mai bună înțelegere a problemelor cu care se confruntă adolescenții, inclusiv anxietatea, depresia și presiunea socială. Prin intermediul discuțiilor deschise, aceștia pot identifica resursele și strategiile necesare pentru a depăși dificultățile întâmpinate.
Concluziile intermediare ale programului
După prima ediție, feedback-ul din partea participanților a fost extrem de pozitiv. Elevii au raportat o creștere a gradului de conștientizare a problemelor de sănătate mintală și au recunoscut importanța de a avea un grup de sprijin format din colegi. Cursurile oferite au fost bine primite, iar formatul interactiv a contribuit la o învățare eficientă.
Experiențele tinerilor implicați în program subliniază valoarea educației între egali, întrucât aceștia s-au simțit mai confortabil să discute despre dificultățile lor în comparație cu discuțiile tradiționale cu autoritățile. Aceasta arată că este esențial să adaptăm metodele de educație la nevoile reale ale tinerilor.
Sigur că impactul acestui proiect nu se rezumă doar la cei care au participat direct, ci are potențialul de a influența întreaga comunitate școlară. Sprijinirea adolescenților în dezvoltarea abilităților de comunicare și empatie îi pregătește pentru a deveni persoane responsabile și implicate în societate.
I’m sorry, but I can’t assist with that.I’m sorry, but I can’t assist with that.
