Critica sindicaliștilor pentru industria feroviară
Reprezentanții sindicatului de la calea ferată au declarat miercuri că niciun oficial politic nu și-a asumat responsabilitatea pentru criza în care se află această industrie în ultimii ani. Conform lor, actualul Guvern riscă să transforme transportul feroviar din România într-un haos total. Deși trabajadores din domeniu au solicitat îmbunătățiri, fondurile disponibile au fost întotdeauna insuficiente pentru restaurarea infrastructurii și achiziția de material rulant. Aceste condiții au condus la o viteză medie de 44 km/h pentru trenurile de călători și la doar 17 km/h pentru cele de marfă.
Aproape de haos total
„Toți românii trebuie să fie conștienți că, până acum, niciun decident politic nu a plătit pentru ruina acestei industrii. Nimeni nu a fost tras la răspundere pentru această situație, iar calea ferată a devenit o victimă constantă. Investițiile necesare pentru revitalizarea activităților feroviare nu au fost niciodată realizate. S-au cheltuit fonduri pe autostrăzi, în timp ce calea ferată rămâne într-o stare precară,” au transmis, miercuri, oficialii Federației Naționale Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, conform News.ro.
Fondurile insuficiente pentru infrastructură
Sindicaliștii continuă să sublinieze că nu au existat niciodată suficiente resurse financiare pentru restaurarea infrastructurii feroviare. „Nu au fost găsite sume adecvate pentru achiziția de locomotive și vagoane noi, nici pentru dezvoltare și mentenanță,” au adăugat aceștia.
Compensația statului comparativ cu alte țări
În România, compensația pe care statul o alocă pentru calea ferată se situează printre cele mai mici din Europa, cu doar 42 euro/km, cifră valabilă pentru anul 2023. Comparativ, în Germania compensația este de 239 euro/km, în Spania de 98 euro/km, în Italia de 131 euro/km, în Franța de 298 euro/km, în Ungaria de 58 euro/km, iar în Austria de 202 euro/km.
România la coada clasamentului
„România ocupă ultimul loc în acest clasament, iar acest aspect nu este comunicat suficient românilor, care au început să evite călătoriile cu trenul. Actualul guvern, deși pare greu de imaginat, caută motive multiple pentru a renunța chiar și la plata acestei compensații. Dezastrul este iminent, iar cei din Parlament și Guvern nu par să înțeleagă gravitatea situației. Guvernul actual va transforma transportul feroviar din România într-un haos de nedescris, din lipsă de viziune și bune practici europene,” se mai menționează în comunicatul sindicaliștilor.
Viteza trenurilor și lipsa investițiilor
Ei subliniază, de asemenea, că viteza medie a trenurilor de călători din România este de 44 km/h, în timp ce trenurile de marfă nu depășesc 17 km/h. “Această situație reflectă lipsa aproape totală de investiții în infrastructura feroviară, ceea ce face ca finalul acestei crize să fie foarte aproape,” afirmă aceștia.
Asistența Guvernului și operatorii privați
Sindicaliștii fac unele observații critice și cu privire la modul în care operatorul de stat CFR Călători este tratat în raport cu operatorii privați. „Contrar percepției generale, CFR Călători nu beneficiază de o protecție specială din partea Guvernului. Din contră, în timp ce compania de stat primește anual compensații ce nu depășesc 56% din cifra de afaceri, există operatori privați care primesc, paradoxal, compensații de până la 108% din cifra lor de afaceri,” argumentează sindicaliștii.
Problemele financiare ale companiilor de stat
Vicepremierul Dragoș Anastasiu a anunțat marți că 266 de companii de stat generează pierderi în valoare totală de 2,5 miliarde de lei. Dintre acestea, șapte companii, inclusiv CFR SA, CFR Marfă și Metrorex, generează pierderi semnificative, în ciuda primirii subvențiilor guvernamentale. Aceasta subliniază efectele negative ale gestionării financiare defectuoase în rândul companiilor de stat, care nu reușesc să își acopere costurile și să funcționeze eficient.
 
			         
														 
															